renovera hydrauliska ventillyftare (ventiltryckare, kamaxeltryckare)
Hydrauliska ventillyftarens uppgift är att optimera spelrum mellan kamaxelns nock och ventilskaften. Den är lätt att tänja ut men är svårt att pressa ihop.
Via oljekanal (8) kommer oljan in i tryckkammaren (5). Det är ett slutet rum och därifrån skall ingen retur finnas. Backventilen (2) släpper oljan in när lyftaren uttänjs men blockerar oljans väg ut när lyftaren trycks ihop. Lyftaren blir hård och överför kraften från kamaxelns nock (3) till ventilskaften (6). Ventilen öppnas.
Problem med ventillyftaren uppstår när den inte reagerar tillräckligt snabbt på tryckkraftsväxling – den är med andra ord oföljsam. Orsaken till det kan vara att oljeföroreningar har ansamlats i tryckkammaren vilket gör att kulan inte tätar tillräckligt, oljan sipprar ut ur tryckkammaren och lyftaren står inte emot trycket (blir mjuk). Tryckkammaren kan även bli otät pga. att ventillyftaren helt enkelt är sliten.
Missfunktion av hydrauliska ventillyftare hör man som slammer i motorns övre del (som att köra med för stort ventilspel). Motorn kan också kännas som kraftlös därför att ventilerna inte öppnar som de skall.
Om oljekanalerna inte är helt igentäppta med beläggningar, är RVS-behandlingen en mycket effektiv åtgärd mot slamrande ventillyftarna.
OBS!
Om det slamrar till bara någon sekund efter att motorn startas och tystnar när oljetrycket kommer upp då finns det ingen anledning till oro.

- 1. Oljeflöde
- 2. Backventil
- 3. Kamnock
- 4. Topplock
- 5. Tryckkammare
- 6. Ventilskaft
- 7. Metallkeramiskt skikt
- 8. Oljekanal
