kontakta oss

Vänligen kontakta oss för frågor och synpunkter om våra produkter eller vår hemsida. Vi uppskattar din återkoppling och kommer försöka svara dig inom 24 timmar.

FAQ’S

  • Vad betyder RVS?

    Restores Vital Surfaces

  • Är RVS en oljetillsats?

    Nej! Till skillnad från oljetillsatser på marknaden skapar RVS Technology®-produkter ett nanokeramiskt skikt som integreras med metallfriktionsytorna på din motor, transmission, differential osv. Därför varar behandlingseffekten åtminstone 10 000 mil (2500 timmar) drift och oljebyte påverkar inte det. RVS förändrar inte oljans egenskaper. Tanken med oljetillsatser är att förbättra oljans egenskaper och måste åter appliceras vid varje oljebyte.

  • Kan RVS Technology® användas i fordon med syntetisk olja?

    Ja. RVS Technology®-produkterna är helt kompatibla med alla oljetyper.

  • Kan RVS-behandlingen skada den behandlade mekanismen?

    Nej, detta är helt uteslutet.

  • Varför utförs RVS-behandling av motorn i två steg?

    I det första steget rengörs friktionsytorna, främst cylinderväggarna. I det andra steget uppstår huvudbildningen av det metallceramiska skiktet. Tvåstegsbehandlingen gäller endast motorbehandlingen.

  • Skall man rengöra oljesystemet innan RVS-behandlingen av motorn?

    Nej, det är inte nödvändigt. Men om du vet att systemet är kraftigt förorenat gör det. Det är aldrig ont att göra det.

  • Vad vinner jag på att behandla en ny eller nästan ny bil?

    Först och främst skyddar man effektivt alla slitdelar, drev, etc. i motor, växellåda eller bakaxel. Under minst 10 000 mils körning slits inte maskindelarna, utan det slits på det mettalkeramiska skiktet som bildas vid behandlingen. Man kan säga att alla friktionsdelar “konserveras” i nyskick. I de nya bilarna behöver man inte oroa sig så mycket för tätheten i cylindrarna, men friktionen minimeras i alla rörliga delar ändå, detta leder till bränslebesparing och till sist men inte minst, reducerade avgasutsläpp

  • Jag har oljeläckage i motorn. Kan jag behandla den ändå?

    Det beror på hur mycket olja den läcker. Om du t.ex. under 300 mils körsträcka fyller på 1 liter olja då är läckaget riktigt alarmerande och bör på ett eller annat sätt åtgärdas. Ett mindre läckage, under 0,2-0,3 liter på samma körsträcka är inget hinder för renovering med RVS-tekniken. Ett tips: ta RVS-reparationssats avsedd för en större oljevolym för att kompensera förlusten av RVS-materialet.

  • Min automatiska växellåda slirar. Kan era produkter hjälpa mot det?

    Om det orsakas av ett ventilproblem kan RVS hjälpa, men om problemet beror på slitage av fiberskivorna kan det inte. RVS Technology® verkar endast på metalldelar. Ibland är problemet orsakat av dåliga shiftsolenoider, vilket är ett elektriskt problem, och i detta fall måste de repareras eller bytas ut.

  • Fungerar RVS på en växellåda med dåliga synkringar?

    Slitna synkroniseringsringarna i växellåda kan renoveras med RVS-tekniken men processen kräver betydande långtidskörning. Ringarna utsätts ju för friktion bara under kort stund, nämligen då man lägger om växel. Och som bekant sker RVS-renoveringen endast under friktionen.

  • Jag har en veteranbil. Kan den behandlas med RVS?

    Naturligtvis kan en veteranbil behandlas med RVS, men du måste komma ihåg att behandlingsprocessen sker under driften. Som regel kör man ganska lite med veteranbilarna så behandlingen kan ta lång tid.

RVS PROFESSIONAL GEL

RVS Technology® Professional Gel saluförs i två olika koncentrationer: RVS Professional Gel-11, 400 ml (motsvarar 50 x G4) och RVS Professional Gel-14, 400 ml (motsvarar 200 x G4) alltså fyra gånger mer koncentrerad än Gel-11

Varje 400 milliliters burk är försedd med en doseringspump som tillhandahåller 200 doser. Ett pumpslag levererar ca 2 ml RVS-medel (400 ml/200 pumpslag).

En dos (ett pumpslag) av RVS Professional Gel-11 låter dig utföra en behandlingsetapp på en bensinmotor med en oljevolym på 1 liter. Respektive för en bensin motor med 4 liters oljevolym behöver man således göra 4 pumpslag. En komplett behandling bestående av två etapper kräver 4 pumpslag för den första etappen och 4 pumpslag för den andra etappen (8 pumpslag sammanlagt).

För en behandling av en dieselmotor behövs det 25% mer RVS-medel. Om du exempelvis behandlar en dieselmotor på 4 liter (oljevolym) behöver du en ordinarie dos RVS medel + en 25 % tillsatsökning. I detta fall resulterar det i 5 pumpslag (4 x 1,25 = 5). Respektive 10 pumpslag RVS PROFGEL-11 för renoverande behandling (etapp 1 + etapp 2).

För behandling av en transmission behövs det 30 % mer RVS-medel än för behandling av en bensinmotor. Till exempel man vill behandla en växellåda med 2 liters oljevolym behöver du 2 pumpslag x 1,3, vilket resulterar i 2,6 pumpslag (2 för förebyggande behandling och 3 för renoverande)

För hydrauliska anordningar är doseringen densamma som för bensinmotorer, dvs. 1 pumpslag per liter olja.

Vid behandling med Professional Gel-14 reduceras mängderna 4 gånger.

Användningen av Professional Gel i övrigt liknar de andra RVS produkterna. Du behöver bara en liten flaska med ändamålets kompatibla olja för att blanda i gelen innan applicering.

MOTORCYKEL KEDJA RENOVERING OCH FÖREBYGGANDE BEHANDLING

TVÅTAKTSMOTOR RENOVERING OCH FÖREBYGGANDE BEHANDLING

Kontrollera att produkten motsvarar typ och storlek av motor som ska behandlas. Om motorns storlek inte motsvarar sortimentets utbud kan flera förpackningar tillämpas. Tex. om slagvolymen i motorn är 250 cm³ skall 2 st förpackningar av 2-Stroke Engine Treatment 125 användas tillsammans.

DIESELPUMP RENOVERING OCH FÖREBYGGANDE BEHANDLING

Denna renoveringssats innehåller tillräckligt RVS-material för renovering av en högtryckspump i en dieselmotor med slagvolym upp till 3 liter. För behandling av motor med större slagvolym behövs det flera sådana satser.

RENOVERING OCH FÖREBYGGANDE BEHANDLING AV styrservo

Kör som vanligt. Behandlingen är fullbordad efter ca 150–200 mils (30-40 timmars) körning och håller sig i minst 10 000 mil (2 000 timmar).

RENOVERING OCH FÖREBYGGANDE BEHANDLING AV MANUELL- OCH AUTOMATISK VÄXELLÅDA, BAKAXEL, FÖRDELNINGSLÅDA – ALLA TYPER AV VÄXLAR ÖVERHUVUDTAGET

Kör som vanligt. Behandlingen är fullbordad efter ca 150–200 mils (30-40 timmars) körning och håller sig i minst 10 000 mil (2 000 timmar).

*När det gäller behandling av automatväxellåda använd ATF och tillsätt blandningen via mätstickans rör.

Notering: Blir det endast små förbättringar innebär det att mekanismen är mycket sliten. Upprepa då behandlingen. En RVS Technology® behandlad manuell växellåda kan vid akut behov köras helt utan olja i upp till 50 mil utan haveririsk.

RENOVERING OCH FÖREBYGGANDE BEHANDLING AV BENSIN- OCH DIESELMOTOR

Steg 1

Kör nu ca 30–40 mil (6–8 timmar) som vanligt – inte nödvändigtvis allt på en gång. Kör helst inte mer än ca 40 mil innan andra etappen påbörjas.

Steg 2

Kontrollera oljans kondition. Om oljan fortfarande är i gott skick kan du göra den andra behandling med samma olja. Om oljan har blivit dålig, svart, vilket kan hända om motorn inte tidigare har underhållits ordentligt – byt olja och filter. Repetera de första fem stegen ovan. Behandlingen är fullbordad efter ca 150–200 mils respektive 30–40 timmars körning, räknat från sista tillförseln av RVS-medel i motorn. Bytt inte oljan under tiden. Sedan byter man oljan enligt den ordinarie scheman. Behandlingsresultatet håller sig i minst 10 000 mil (2 000 timmar).

Det är viktigt att rätt diagnos ställs före behandlingen. Man måste komma ihåg att i en sådan komplicerad mekanism som exempelvis en förbränningsmotor finns både komponenter som utsätts för slitage och komponenter som åldras på annat sätt. Om t.ex. kolvringarna har förlorat sin spänstighet och kompressionen på grund av detta har minskat, hjälper inte RVS-behandlingen så mycket utan kolvringarna måste då bytas ut. Resten sköter RVS.