HONDA. MOTORCYKEL OLJEMÄNGD

RVS-tekniken är en välbeprövad behandlingsteknik som gör det möjligt att bygga upp ett mycket slitstarkt metallkeramiskt skikt på maskindelars slitageutsatta ytor och därigenom väsentligt förbättra mekanismens skick samt skydda den effektivt mot framtida utslitning.
ModellMotortypMotorVäxellåda manuellVäxellåda automatDifferential bakre
ANF 125 Innova (-2003)1.1 
CA 125S Rebel, -T, -V, -W (1994-99)1.6 
CB 1000 (-1993)4 
CB 100N, -NA (1978-86)1 
CB 1100SF-X11 (-1999)3.9 
CB 125RS, CM 125C, -CF (Custom) (1983-86)1.4 
CB 125T, CD 125T Benly, CT 125 (1977-89)1.5 
CB 1300 (-2003)4 
CB 250 (-1992)1.8 
CB 350S (1986-89)3 
CB 450DXK (1989-92)3 
CB 500, -Sport (-1994)3.1 
CB 600F, -SF Hornet (-2000)  
CB 750, -F2 (-1992)3.8 
CB 900F Hornet (-2002)4 
CBR 1000F-H (-1987)4.5 
CBR 1100XX Blackbird (-1997)3.9 
CBR 600F, -FS (1987-90)4 
CBR 600F-M (-1991)3.5 
CBR 600RR (-2003)4 
CBR 900RR Fireblade (-1992)4 
CBX 250RSE (1984-86)1.8 
CBX 550F, -F2 (1982-86)2.3 
CBX 750FE (1984-86)3.6 
CD 200T, CM 200T (1980-85)1.5 
CD 250 (1988-93)1.6 
CFR450R (-2002)0.90.7
CG 125 (-1976)1.1 
CG 125BR (-2000)1.1 
CH 250F (Spacy) ES (1985-87)1 
CITYFLY CLR125 (-1998)1.1 
CMX 250C Rebel (1995-99)1.8 
CX 650, -Turbo (1983-86)3.6 
F6C (-1997)3.7 
GL 1100, -D (Gold Wing) (1980-85)4 
GL 1200, -Aspencade, -DE Gold Wing DX, -AF Gold Wing Aspencade (1984-88)4 
GL 1500 Goldwing (1988-01)4.6 
GL 1800 Goldwing (-2001)3.7 
GL 650 (1984-86)3.6 
NR 750 (1992-93)3.9 
NT 650V Deauville (-1993)2.6 
NTV 600 (1988-92)3 
NX 650 Dominator (-1988)2.3 
Rebel 125 (-2002)1.4 
RVF 750RR (RC45) (-1994)4.5 
SLR 650 (-1997)2.2 
ST 1100 Pan European (-1990)3.7 
ST 1100A Pan European (-2001)3.7 
VF 1000FE, -FF, -F2-F (Bol d’Or) (1984-87)3.7 
VF 1000RE, -RF, -RG (1984-88)3.7 
VF 400FD (1983-86)3 
VF 500F2, -EF (1984-87)3 
VF 750C (-1993)3.8 
VF 750C-H (1987-88)3 
VF 750FD-FE (1983-86)3 
VFR 400 (1990-93)2.5 
VFR 750F (-1990)3.1 
VFR 750FG (1986-90)4 
VFR 750R (RC30) (1988-92)3.8 
VFR 800i, -Fi (-2000)3.8 
Vigor 650 (-1999)2.2 
VT 125c Shadow (-1998)1.1 
VT 250FD (1983-87)2.5 
VT 500ED, -EF, -F (1983-88)3 
VT 600C Shadow (-1992)2.8 
VT 750C2, VT 750-V, VT 750-W (-1997)  
VT 750DC Shadow (-2001)2.4 
VTR 1000 Firestorm (-1997)3.9 
VTR 1000SP-1, VTR 1000SP-2 (-2000)3.9 
VTX 1300 (-2003)3.7 
VTX 1800 (-2001)3.7 
X-ELEVEN (-1998)3.9 
XBR 500F (1985-89)2.3 
XL 1000V Varadero (-1998)3.9 
XL 100S, XL 125R, XL 125S, XL 125RF (1978-87)1.1 
XL 125V Varadero (-2001)1.1 
XL 250R, XL 250S, XL 250RF (1978-86)2 
XL 600R, -RD, -LMF (1984-86)2.5 
XL 600V Transalp (-1987)2.8 
XL 650V Transalp (-2000)2.8 
XLR 125 (-2000)1.1 
XLR 125W (1997-99)1.1 
XR 125L (-2003)1.1 
XR 250RR (-1994)1.6 
XR 600RR (-1994)2.3 
XRV 750 Africa Twin (-1990)2.6 
C 50, C 50L, -LAE (Cub), C50ZZ (1967-88)0.7 
C 70C, C 70E, CF 70C (1982-85)0.9 
C 90E (Cub), C 90MF Cub ES, C 90ZZ (-1985)0.9 
CH 125M (Spacy) (1983-87)1 
CN 250 (-1990)0.8 
Dylan 125 (-2003)0.9 
FES 250 (-1997)1.5 
Silverwing 600 (-2001)  
ST 50J (DAX) (1988-93)0.8 

RVS PROFESSIONAL GEL

RVS Technology® Professional Gel saluförs i två olika koncentrationer: RVS Professional Gel-11, 400 ml (motsvarar 50 x G4) och RVS Professional Gel-14, 400 ml (motsvarar 200 x G4) alltså fyra gånger mer koncentrerad än Gel-11

Varje 400 milliliters burk är försedd med en doseringspump som tillhandahåller 200 doser. Ett pumpslag levererar ca 2 ml RVS-medel (400 ml/200 pumpslag).

En dos (ett pumpslag) av RVS Professional Gel-11 låter dig utföra en behandlingsetapp på en bensinmotor med en oljevolym på 1 liter. Respektive för en bensin motor med 4 liters oljevolym behöver man således göra 4 pumpslag. En komplett behandling bestående av två etapper kräver 4 pumpslag för den första etappen och 4 pumpslag för den andra etappen (8 pumpslag sammanlagt).

För en behandling av en dieselmotor behövs det 25% mer RVS-medel. Om du exempelvis behandlar en dieselmotor på 4 liter (oljevolym) behöver du en ordinarie dos RVS medel + en 25 % tillsatsökning. I detta fall resulterar det i 5 pumpslag (4 x 1,25 = 5). Respektive 10 pumpslag RVS PROFGEL-11 för renoverande behandling (etapp 1 + etapp 2).

För behandling av en transmission behövs det 30 % mer RVS-medel än för behandling av en bensinmotor. Till exempel man vill behandla en växellåda med 2 liters oljevolym behöver du 2 pumpslag x 1,3, vilket resulterar i 2,6 pumpslag (2 för förebyggande behandling och 3 för renoverande)

För hydrauliska anordningar är doseringen densamma som för bensinmotorer, dvs. 1 pumpslag per liter olja.

Vid behandling med Professional Gel-14 reduceras mängderna 4 gånger.

Användningen av Professional Gel i övrigt liknar de andra RVS produkterna. Du behöver bara en liten flaska med ändamålets kompatibla olja för att blanda i gelen innan applicering.

MOTORCYKEL KEDJA RENOVERING OCH FÖREBYGGANDE BEHANDLING

TVÅTAKTSMOTOR RENOVERING OCH FÖREBYGGANDE BEHANDLING

Kontrollera att produkten motsvarar typ och storlek av motor som ska behandlas. Om motorns storlek inte motsvarar sortimentets utbud kan flera förpackningar tillämpas. Tex. om slagvolymen i motorn är 250 cm³ skall 2 st förpackningar av 2-Stroke Engine Treatment 125 användas tillsammans.

DIESELPUMP RENOVERING OCH FÖREBYGGANDE BEHANDLING

Denna renoveringssats innehåller tillräckligt RVS-material för renovering av en högtryckspump i en dieselmotor med slagvolym upp till 3 liter. För behandling av motor med större slagvolym behövs det flera sådana satser.

RENOVERING OCH FÖREBYGGANDE BEHANDLING AV styrservo

Kör som vanligt. Behandlingen är fullbordad efter ca 150–200 mils (30-40 timmars) körning och håller sig i minst 10 000 mil (2 000 timmar).

RENOVERING OCH FÖREBYGGANDE BEHANDLING AV MANUELL- OCH AUTOMATISK VÄXELLÅDA, BAKAXEL, FÖRDELNINGSLÅDA – ALLA TYPER AV VÄXLAR ÖVERHUVUDTAGET

Kör som vanligt. Behandlingen är fullbordad efter ca 150–200 mils (30-40 timmars) körning och håller sig i minst 10 000 mil (2 000 timmar).

*När det gäller behandling av automatväxellåda använd ATF och tillsätt blandningen via mätstickans rör.

Notering: Blir det endast små förbättringar innebär det att mekanismen är mycket sliten. Upprepa då behandlingen. En RVS Technology® behandlad manuell växellåda kan vid akut behov köras helt utan olja i upp till 50 mil utan haveririsk.

RENOVERING OCH FÖREBYGGANDE BEHANDLING AV BENSIN- OCH DIESELMOTOR

Steg 1

Kör nu ca 30–40 mil (6–8 timmar) som vanligt – inte nödvändigtvis allt på en gång. Kör helst inte mer än ca 40 mil innan andra etappen påbörjas.

Steg 2

Kontrollera oljans kondition. Om oljan fortfarande är i gott skick kan du göra den andra behandling med samma olja. Om oljan har blivit dålig, svart, vilket kan hända om motorn inte tidigare har underhållits ordentligt – byt olja och filter. Repetera de första fem stegen ovan. Behandlingen är fullbordad efter ca 150–200 mils respektive 30–40 timmars körning, räknat från sista tillförseln av RVS-medel i motorn. Bytt inte oljan under tiden. Sedan byter man oljan enligt den ordinarie scheman. Behandlingsresultatet håller sig i minst 10 000 mil (2 000 timmar).

Det är viktigt att rätt diagnos ställs före behandlingen. Man måste komma ihåg att i en sådan komplicerad mekanism som exempelvis en förbränningsmotor finns både komponenter som utsätts för slitage och komponenter som åldras på annat sätt. Om t.ex. kolvringarna har förlorat sin spänstighet och kompressionen på grund av detta har minskat, hjälper inte RVS-behandlingen så mycket utan kolvringarna måste då bytas ut. Resten sköter RVS.