MOTORRENOVERING
RENOVERING AV BENSIN- OCH DIESELMOTOR
Motorproblem som kan åtgärdas med RVS-behandlingen:
Resultat man uppnår vid motorrenoveringen:
- Motoreffekten ökar upp till tillverkarens angivna värde
- Bränsleförbrukningen minskar med 5-25 %
- CO- och HC-värden i avgaserna minskar med 10-50 %
- Oljeförbrukningen minskar
- Missljuden och vibrationerna minskar mångfaldigt
- Vinterstart underlättas och slitaget vid kallstart minskar radikalt
- Oljetrycket ökar upp till tillverkarens angivna värde
- Behandlingseffekten håller sig i minst 10 000 mil. (2 000 timmar).
Att göra en ny motor betydligt bättre går det inte med RVS, men ju mer motorn är sliten, desto tydligare blir resultatet av behandlingen. Motorer med upp till 50 % effektförlust kan renoveras med RVS-tekniken och dess prestanda kan återställas upp till tillverkarens angivna värden.
RENOVERing av bensin- och dieselmotor
- Kontrollera att oljans nivå och kondition uppfyller tillverkarens rekommendationer. Oljetyp har ingen betydelse.
- Det rekommenderas att inleda behandlingen med ganska fräsch oljan så att du kan köra med den så länge som möjligt. Ju längre du kör med RVS i oljan desto bättre.
- Om motorns oljevolym inte motsvarar volymen som anges på förpackningen, kan flera produkter användas tillsammans. T.ex. har motorn oljemängd 10 liter – använd en 2G4+ en 2G6 för bensinmotor resp. 2D4+2D6 för dieselmotor. Innehållet av både tuberna tillsätts då i en flaska med oljan. Man kan lika väl dela upp produkten och behandla flera aggregat.
STEG 1
- Värm upp motorn till drifttemperatur (ca 50-90°C)
- Tillsätt tubens innehåll i den medföljande flaskan (innehåller ca 120 ml basmineralolja som är kompatibel med alla oljetyper), skruva på locket och skaka om ordentligt (ca 10 sek) tills du får en homogen blandning.
- Stäng av motorn och tillsätt direkt ungefär hälften av RVS-blandningen via oljepåfyllningen. Kör motorn på tomgång i ca 5 minuter.
- Stäng av motorn, låt den svalna i ett par minuter och häll sedan i resten av RVS-blandningen. Men skaka först om flaskan ordentligt igen.
- Motorn skall nu vara i drift minst 10 minuter i sträck antingen på tomgång eller under körning. Därför är det vettigt att starta behandling innan den kommande resa.
Kör nu ca 30–40 mil (6–8 timmar) som vanligt – inte nödvändigtvis i ett sträck. Kör helst inte mer än ca 40 mil innan andra etappen påbörjas.
Vid behandling av motorcykel (med gemensamt oljesystem för motor och växellåda) bör du under denna första inkörningsetapp i möjligaste mån använda samtliga växlar så ofta som möjligt.
STEG 2
Kontrollera oljans kondition. Om oljan fortfarande är i gott skick kan du utföra andra behandlingen med samma olja. Har oljan blivit dålig, svart, vilket kan hända i sällsynta fall – byt oljan och filtret.
Repetera de fem stegen ovan.
Behandlingen är fullbordad efter ca 150–200 mils respektive 30-40 timmars körning (bytt inte oljan under tiden), räknat från sista tillförseln av RVS-medel i motorn. Sedan byter man oljan enligt den ordinarie scheman. Behandlingsresultatet håller sig i minst 10 000 mil (2 000 timmar).
_____________________________
Det är viktigt att rätt diagnos ställs före behandlingen.
Man måste komma ihåg att i en sådan komplicerad mekanism som exempelvis en förbränningsmotor finns både komponenter som utsätts för slitage och komponenter som åldras på annat sätt. Om t.ex. kolvringarna har förlorat sin spänstighet och kompressionen på grund av detta har minskat, hjälper inte RVS-behandlingen så mycket utan kolvringarna måste då bytas ut. Resten sköter RVS.
förebyggande behandling av bensin- och dieselmotor
En ny eller en nästan ny motor kan behandlas med RVS-tekniken i förebyggande syfte.
Det betyder att under 10 000 mils (2 000 timmars) körning slits det inte på maskinens friktionsdelar utan det slits på metallkeramiska skiktet. Maskindelarna förblir som nya och t.o.m. blir bättre än de var som helt nya, tack vare metallkeramiska skiktets enastående fysikaliska egenskaper.