motorproblem och rvs

I denna artikel beskriver vi några av de mest typiska problemen som förekommer i en fyrtakts förbränningsmotor och förklarar hur dessa fel kan åtgärdas med RVS-behandlingen.

Behandlingsresultatet beror helt och hållet på om man har lyckats med problemidentifieringen och om man har tillämpat tekniken på de fel som kan åtgärdas med RVS-behandlingen.

Varför ”spinner motorn som en katt” efter RVS-behandlingen som flera av våra kunder uttrycker det i sina brev?

Vid traditionell motorrenovering byter man oftast ut eller renoverar motordelar som inverkar mest på motorfunktionen. Man borrar om cylindrar, byter kolvar och ringar, slipar vevaxelns tappar och byter ram- och vevlagren samt vevaxelns trycklager. Eventuellt byter man även kamaxeln och dess lager.

Men det finns många andra rörliga delar i en motor som slits naturligtviss lika väl men som inverkar mindre på motors funktion: såsom oljepump, ventilstyre, ventilskaft, hydrauliska ventillyftare och tändningsfördelare, kamaxels kedja och drev med flera. Dessa komponenter berörs normalt inte vid renoveringen men slitaget av dem medför givetvis både ökat missljud och övrig missfunktion av motorn.

Det är omöjligt att rättvist jämföra en traditionell motorrenovering med RVS-renoveringen.
Å ena sidan behandlas och återställs vid RVS-behandlingen motors alla rörliga delar som kommer i kontakt med oljan – alltså även de som inte brukar beröras vid traditionell motorrenovering.
Å andra sidan klarar RVS inte alla situationer – exempelvis när maskindelarna är trasiga eller om elastiska delar såsom fjädrar eller kolvringar har förlorat sin spänstighet. RVS kan inte heller göra någon nytta för olika slags läckande packningar i motorn.

Men i fall där maskindelar är bara mekaniskt slitna är RVS-behandlingen ett mycket tids- och kostnadseffektivt alternativ. En annan stor fördel med RVS-renoveringen är att maskiner kan återställas under pågående drift, utan uppehåll för reparation.

Med RVS återställs och optimeras dimensionerna på alla rörliga delar i motorn. Dessutom får komponenters ytor som är i beröring med varandra nya, mycket värdefulla egenskaper. Maskindelarnas kontaktzoner blir betydligt hårdare än de ursprungliga metallerna samtidigt blir de släta till högsta möjliga grad.

Kombinationen av dessa två egenskaper gör att friktionen mellan maskindelarna minskar drastiskt. RVS- behandlade maskindelar i torrt tillstånd, dvs. helt utan smörjning, glider mot varandra praktiskt taget lika bra som smorda delar. Att förse maskindelarna med liknande egenskaper redan vid produktionen skulle innebära orimliga kostnader, men med RVS-behandlingen kan man göra det i efterhand.

×

Kundvagn