MISSLJUD I MOTOR

Orsaker till missljud i en förbränningsmotor kan vara många – allt från allvarliga och resurskrävande problem till små justeringar som kan åtgärdas på några få minuter. Här försöker vi ge några indikationer om de mest typiska ljudkaraktärerna som förekommer i en fyrtaktsmotor, ge en rimlig förklaring till dem och tipsa om RVS-behandlingen är en lämplig åtgärd mot dem.

Man måste dock betänka att det behövs ett väl tränat öra för att uppfatta de nedan beskrivna missljud. Dessutom ska naturligtvis våra enkla tips inte betraktas som en fullständig diagnostik och kan alltså ingalunda ersätta en fackmans jobb. De kan i bästa fall fungera som ledtråd och bidra till att styra tankarna i rätt riktning.

LjudkarakterMöjlig orsakRVS effekt
Missljud i övre delen av motorn  
Rasslande ljud i hela varvregistret, tydligare vid låga varv.Slapp kamaxelns kedjan pga kedjeslitage och uttänjningja
 Slapp kedja pga missfunktion i kedjans spännare. ”Trött” fjädern, exempelvisnej
 Ospänd kamaxelremnej
Tickande ljud från ventilmekanismenFeljusterade ventiler, trasiga ventilfjädrarnej
 Sliten kamaxelja till viss mån, beroende på utslitningsgraden
 Slitna hydrauliska ventillyftareja
 Igensatta oljekanaler i ventillyftarnanej
Missljud i nedre delen av motorn  
Dunkande ljud som hörs vid skarven mellan blocket och sumpen, frekvensen beror på varvtaletSlitna ramlagerja
Skarpt ljud som hörs bättre och är lite högre än ljudet beskrivet ovan, tydligt vid tomgång och blir skarpare vid ökat varvtalSlitet vevlager, vilket kan identifieras cylindervis genom att koppla bort tändningen på varje cylinder i taget. I den bortkopplade cylindern blir ljudet högre.ja
Otydligt knackande ljud som hörs bäst i mitten av blocket vid låga varv och vid belastningSlitna kolvar och cylindrarja
Skarpt ibland klinkande ljud närmare topplocket, hörs bättre på tomgång och vid hastigt gaspådrag.Slitna kolvbultar och glidlager i vevstakenja
×

Kundvagn