RVS technology
Din kundvagn är tom
FRÅGOR & SVAR

Det kommer en hel del frågor till oss med jämna mellanrum som vi tyvärr inte kan besvara var för sig. Men eftersom de är i grunden rätt så lika, väljer vi att sammanfatta våra svar i följande klargöranden angående RVS-tekniken.

RVS tekniken handlar ingalunda om trolleri. Det är helt enkelt en teknik som – liksom varje annan teknik – har sina fördelar men också sina begränsningar. Teknikens noggranna tillämpning ger det resultat som vi utlovar, varken mer eller mindre. Och det räcker gott så. För våra påståenden om våra produkters sensationella förtjänster är inte gripna ur luften. Vi tror oss ha dokumenterat de positiva resultaten med råge: mängder av tester utförda av oberoende och ansedda organisationer, tidningsartiklar och kundbrev.

Men kan man misslyckas med tekniken? Naturligtvis är risken stor att misslyckas om man försöker att använda våra produkter till något annat än det som tekniken är avsedd för – nämligen för renovering av mekaniskt slitna maskindelar som kommer i kontakt med olja. Allt annat ligger helt enkelt utanför teknikens räckhåll. Att döma av alla kundbrev som vi får, ligger andelen missnöjda kunder under 1 %.

Varje mekaniker vet att det finns uppenbara fel och missfunktioner som kan ha olika orsaker trots att symptomen är rätt lika. Häri ligger en mekanikers skicklighet: att fastställa den rätta orsaken innan han börjar montera ner maskinen på vinst och förlust och företa sig en dyrbar, kanske onödig reparation. Ett sådant förfarande lyckas inte ens drillade mekaniker alltid med, för att nu inte tala om amatörer.

Exempel: en låg/ojämn kompression i en motor kan ha minst fyra orsaker: mekaniskt slitage av cylindrarna och kolvringarna (förekommer ofta och är renoverbart av RVS-tekniken), otäta ventiler, ospänstiga kolvringar eller skadad topplockspackning. De tre sistnämnda kan inte renoveras med RVS. En ospänstig kolvring förblir ospänstig. Hade vi påstått något annat, då hade det handlat om trolleri och då hade vi inte varit seriösa.

Därför försöker vi alltid att vara så tydliga som möjligt i kontakten med våra kunder. När någon vänder sig till oss, beskriver sitt problem och frågar om RVS-tekniken lämpar sig i hans fall, är vårt svar alltid detsamma – beror problemet på mekaniskt slitage, är våra produkter det rätta medlet. Mer kan vi inte säga utan en grundlig undersökning för att fastställa den exakta orsaken till problemet.

Till slut står varje kund ensam och fattar sitt eget beslut. Ska man lämna maskinen till verkstad och bekosta en renovering (ca. 30 000 kr – är en vanlig kostnad för exempelvis motorrenovering), eller gå den billigaste vägen och lösa sitt problem med RVS Technology Treatment för den facila summan av 1 000 - 2 000 kronor och dessutom utan driftavbrott.

Fråga
Hur rengör man motor/växellåda/bakaxel
- tar bort skyddsfilmen bildad av Slik-50 och dylikt?

Svar
Det finns ett påtagligt stort antal skyddsfilmbildande medel på marknaden. Vilket av dem som man har använt sig av kan vi naturligvisst ej veta och därför kan vi inte heller ge några konkreta rekommendationer för varje enskilt fall. Det bästa rådet bör tillverkare/återförsäljare av respektive produkt förse er med.
En universell metod som vår RVS-leverantör använder sig av och som bevisligen fungerar är:
1. Byt olja samt oljefilter. En billig mineralolja lämpar sig bra för ändamålet.
2. Kör en extra behandlingsetapp med RVS.
3. Byt oljan och filtret igen.
4. Starta behandlingen med RVS enligt instruktionerna.

Fråga
Varför är det så stort gap mellan olika procenttal som aviseras på hemsidan?
"Bränsleförbrukningen minskar med 5-13 % vid körning och upp till 30 % vid tomgångskörning" eller "Bränsleförbrukningen minskar i kombination med RVS-motorbehandling med upp till 20 %." Varför är dessa suddiga "upp till" och inte exakta 5, 20, eller 30 %?

Svar
Förklaringen är enkel. Allt hänger på den behandlade mekanismens utslitningsgrad.
Tillämpar man RVS-tekniken på ett nytt eller nästan nytt fordon (mekanism) blir dessa siffror förhållandevis små. RVS kan inte göra en ny bil betydlig bättre. I detta fall gäller det i stort sätt "endast" skyddandet mot slitage och i viss mån också friktionsminskningen.
Mer ingående förklaras detta på sidan TRIBOLOGISKA PROCESSER I EN FÖRBRÄNNINGSMOTOR. Processerna beskrivna i avsnittet är giltiga med ett visst förbehåll för alla maskiner och mekanismer.
Visserligen minskas även de obetydliga missljud och vibrationerna som alltid finns i alla mekanismer, men förändringarna är så pass små att våra känsloorgan inte känner av dem. Med en precisionsinstrument kan dock förbättringarna mätas.
Däremot blir behandlingseffekten på en ganska sliten mekanism avsevärt tydligare.
Värden som är angivna av oss, i stor utsträckning är beroende på mekanismens ursprungliga kondition. Ju mer sliten mekanism behandlas med RVS-tekniken desto mer påtagligt och synligt blir resultatet, vilket också återspeglas i siffrorna.

Fråga
Har det någon betydelse om man tidigare behandlat med en teflonprodukt?

Svar
Det är vår rekomendation att prata med respektive parter om hur länge deras medel sitter kvar / eller om det finns något sätt att "ta bort" detta fortare.
Då teflon är en "plast" kan vårt medel inte fastna på "plastytor".

Fråga
Vad vinner jag på att behandla en ny eller nästan ny bil?

Svar
Först och främst skyddar man effektivt alla slitdelar, drev, etc. i motor, växellåda eller bakaxel.
Under minst 10 000 mils körning slits inte maskindelarna, utan det slits på det mettalkeramiska skiktet som bildas vid behandlingen. Man kan säga att alla friktionsdelar "konserveras" i nyskick.
I de nya bilarna behöver man inte oroa sig så mycket för tätheten i cylindrarna, men friktionen minimeras i alla rörliga delar ändå, detta leder till bränslebesparing och till sist men inte minst, reducerade avgasutsläpp.

Fråga
Jag har oljeläckage i min motor. Kan jag renovera med RVS motorn ändå?

Svar
Det beror på hur mycket olja den läcker. Om du t.ex. under 300 mils körsträcka fyller på 1 liter olja då är läckaget riktigt alarmerande och bör på ett eller annat sätt åtgärdas.
Ett mindre läckage, under 0,5 liter på samma körsträcka är inget hinder för renovering med RVS-tekniken.
Ett tips: ta RVS-reparationssats avsedd för en större oljevolym för att kompensera förlusten av RVS-materialet.

Fråga
Är det absolut nödvändigt med två behandlingsetapper som det anges i instruktionerna?
Era kunder skriver ju i sina brev att dom har fått goda resultat redan efter den första etappen.

Svar
Behandlingen med bara en tub (en etapp) lämpar sig bra för nya eller nästan nya bilar, upp till 4000 mil - en skyddsbehandling.
För att få ett fullgott och varaktigt resultat MÅSTE maskiner och mekanismer med längre driftstid behandlas i två etapper.
Under den första etappen rengör man friktionsytornas mikrorelief, och under den andra etappen bildas det metallkeramiska skiktet. Det är just detta skikt som återställer de slitna maskindelarna.
Redan efter den första behandlingsetappen kan en märkbar förbättring i mekanismens arbete iakttas, men en halvgjord behandling ger inget bestående resultat

Fråga
Varför inte köra mer än 30-40 mil mellan etapperna?

Svar
Det är viktigt att inte köra mer än ca 30-40 mil mellan etapperna. Om processen fördröjs kommer föroreningarna som har avlägsnats under första behandlingsetappen att åter sätta sig på metallytan. Man måste då börja om från början. KÖR INTE ÖVER!

Fråga
Jag undrar om RVS fungerar på en växellåda
med dåliga synkringar?

Svar
Slitna synkroniseringsringarna i växellåda kan renoveras med RVS-tekniken men processen kräver betydande långtidskörning. Ringarna utsätts ju för friktion bara under kort stund, nämligen då man lägger om växel. Och som bekant sker RVS-renoveringen endast under friktionen.

Fråga
Kan en sliten kamaxel renoveras vid RVS-motorbehandling?

Svar
Det beror på hur mycket kamaxeln är sliten.
Ett måttligt slitage elimineras fullständigt. Däremot en mycket sliten kamaxel kan åtgärdas i väsentlig grad men knappast återställas till ursprungligt skick.
RVS-tekniken fungerar "intelligent", dvs. bildar tjockare metallkeramiska skikt på mer slitna friktionsområde och tunnare skikt på mindre slitna.
En kamaxelns nock har en specifik form. Den exakta geometriska skepnaden avgör mönstret och verkan av in- och utsläpp. Men RVS-tekniken är inte så "intelligent" att den kan lista ut nockens komplicerade geometriska form som konstruktören hade tänkt ut.
Härvidlag är det på sin plats att påminna om att förebyggande av fel är alltid att föredra framför en regelrätt renovering.

Fråga
Jag hittade er produkt och tycker det låter mycket intressant, om än kanske lite för bra för att vara sant.
Men jag undrar, det är ett känt problem med andra oljeadditiv (speciellt Slick 50) att beläggningen lossnar och täpper igen oljekanalerna. Finns det risk för detta med RVS också?

Svar
Nej en sådan risk är fullstängt utesluten. Till skillnad från Slick 50 bildar RVS-blandningen ingen temporär skyddande hinna på den yta som behandlas, utan förenar sig med basmetallen genom diffusion som en ny yta.
Metallkeramiska skiktet har samma som stål (ca 13,6-14,2) termisk expansionskoefficient och därför kan inte spräckas eller klyvas även vid mycket kraftiga temperaturförändringar.
För övrigt, RVS-produkterna är inga oljeadditiv (oljetillsatser) för att dom inte påverkar oljeegenskaper.

Fråga
Betyder det att jag efter en RVS-behandling kan köra min bil helt utan olja?

Svar
Att köra en bil utan olja är inget vi rekommenderar. Att vi har kunnat köra en bil utan olja i flera mil var bara en fantastisk bieffekt av en RVS-behandling. Påpekas bör att i en förbränningsmotor har oljan inte bara en smörjande utan också en temperaturutjämnande verkan. Att köra en RVS-behandlad bil utan traditionell smörjning måste dock förbli en åtgärd i akuta situationer.